ta mig bort här ifrån?

Allt eller inget är uppbyggt av normer
stora feta regler, enormer
en klass på en, två, tjugofyra elever
men fröken, snälla, jag har feber,
halsbränna, skoskav, eller röda hund
jag är din egna, privata stamkund


Räkna ditt liv, dina skoskav, dina plåster
gå på högskola, lågstadiet eller i kloster
multiplicera sex med asexuell
jag måste gå hem, jag har fått mjäll


Undvik dåliga saker i ditt liv
cancer, rökning, knark, frosseri
att hata skolan går bra på sin höjd
men undvik att misshandla rektorn så slipper studenten bli fördröjd


Jag undrar vad som gömmer sig i en annan värld
den jag lever i nu är fan fruktansvärd
trots att jag är frisk och har bra förutsättningar
slipper svält och inte har några funktionsnedsättningar
så söker jag något annat, nåt nytt, nått fascinerande för fan
skulle nästan kunna gå med på att flytta till Japan
och då är jag deppig må jag allt säga
för manga och kinapinnar är inget jag vanligtvis skulle greja


Afrokulturen lockar mig stenhårt
att ha en egen stam, att få jobba hårt
att slita för att få mat och vatten varje dag
jag står alltid öppen för förslag


Hjälp mig genom Sverige, livet, finanskrisen
hjälp mig att kasta ärtor på Göteborgspolisen
att med slöja konvertera till Allahs religion
att gå barfota, känna savannen som en mysig friktion


Ta mig till Saharaöknens tomma dalar
där alla är vänner och stridsgudinnor talar
om kraftiga sandstormar och spädbarnsdödlighet
där det inte finns något som kallas slöhet

Ta mig förbi Jokkmokks kalla vatten
katten, natten, hatten, skratten

Jag vill slippa höra jojk och bönder som mjölkar
kossor och sparvar och männskor som gökar
ta mig till värme och dyslexi
bort från skolan och biologi


På lovet, en skoldag, ta mig bort hår ifrån
Ett flygplan, en lastbil, ta mig långt här ifrån

#1 - - corn:

DU ÄR FÖR BRA :(

#2 - - alex:

du med!

Upp