jag visste att min dikt skulle bli genialisk

geniet alex, hon som är bengalisk
och har håret bakom öronen
hon som snarkar som en man
för det får man här i vårat land


Ha en åsikt och tyck och tänk
det är då man får höga betyg vid sin bänk
så tänk lite grann på bengalerna
tasmanerna
och på koreanerna
de får sin högra hand avkapad om de tycker och tror
och tänk på min lillebror
som trots att han var högerhänt
som på grund av ett skämt förlorade sitt hjärta
och du, du bara står där och suckar tungt
och har inte lärt dig hur smärta känns


Och konstigt nog är det nog som våran lärare säger
att vi tjejer
vi bara fnissar ikapp
medan nödrop ropas och femåringar dör
och det finns inte en jävel som lyssnar och bryr sig om en bengalisk håla
för likhögarna fylls på lika ofta som din mun fylls med coca-cola


Och vi svenska bengaler koras till vinnare av sverigemästerskapen
och hon som vann
gav pojkarna något att titta på
för att en minut senare vända och gå


Så, du kanske tror att jag bara är femton år och inget mer
du kanske inte ser
att jag är bengal och vinnare av sverigemästerskapen
hjulbent och ett geni
för ni
ni jävla svenskpessimister
tror ni kan ta kol på oss bengalsvenska gitarrister
för här i norden är det inne att vara bister


Här är inte folkmord obligatoriskt
och krig och jävelskap är mer än historiskt
snapsvisor är lika viktigt som moral
och här har alla ett eget val
och tjejer sitter och fnissar med sina vänner
som du också känner
trots att du är en torr banan och ditt underliv inte är hopsytt
och vattnet som dricks är sprillans nytt


Men mitt hemland och min älskade stam
som finns hemma i ramdidam
skulle jag aldrig glömma eller kasta iväg
för ramidam är också en väg
till storhet och till stolthet på sitt egna sätt
ingen rik svensk kan säga att det inte är rätt
och att ta det ifrån mig skulle inte vara lätt
för min riktiga väg finns inom mig
och det skulle jag inte byta ut mot tusen dagar som dig


dikt av mig, alltså den är inte finslipad eller något.
bara direkt tagen från min hjärna, säkert skitkonstig.
mene... hejdå!

#1 - - nilla:

love u my bengal

#2 - - alex:

love u too my iranie <3

#3 - - cornelia:

du är så jävla braaa så det inte är sant <3

#4 - - alex:

det är du med sweetheart!

Upp