nyctofobi



skuggorna formas till läskiga skepnader
som omsluter mina axlar och greppar tag om mig
jag tittar bakåt varannan sekund
i hopp om att jag inte är förföljd
i ljuset är jag stark och trygg
men i mörkret är jag sårbar och rädd




jag sökte bara helt random på nyktofobi på google, så hitta jag detta: (läs det nedersta stycket)

Man kan vara mörkrädd av många anledningar. Den troligtvis vanligaste anledningen är psykisk ohälsa. Ångest, depression, tankar och funderingar från vardagen som vi tar med oss när vi skall lägga oss för att sova.

Man kan tycka sig se skepnader i mörkret och i vrårna men det är oftast vår hjärna som spelar oss ett spratt. Oftast är det osäkerheten på sig själv som framkallar rädslan och hallucinationer i nattmörkret. Knäppningar i ett gammalt trähus eller en trappa som knarrar, kan i den mörkräddes psyke upplevas som ngt övernaturligt eller en inbrottstjuv. Råttor på vinden, grenar som skrapar mot husfasaden/fönstret nattetid är nog så skrämmande i ett ödsligt hus på landsbygden.

Man kan försöka bota sin mörkerrädsla genom att konfrontera det som skrämmer en. Tycker man sig se någon/något som står i en mörk vrå, gå fram till den mörka vrån och tänd ljuset och ställ dej där du tyckte dej se det som skrämde dej. Konstatera högt för dig själv att här fanns ju ingenting.

Man kan också få en känsla av att man inte är ensam i ett hus/lägenhet. Man vet att det inte finns någon annan än du själv i huset/lägenheten, men trots det finns den där känslan av att någon är där med dej och du känner dig iaktagen. Så vida du inte gillar den känslan så följer här ett bra knep:

Tala med hög och tydlig röst rakt ut i rummet och förklara att den/det som finns i huset/lägenheten inte är önskvärd i din boning. Påtala att densamme inte är välkommen i ditt hem. Bli gärna arg och ryt till ordentligt. Du ska se att detta hjälper. Det kan kännas konstigt att prata högt ut i nattmörkret men du kommer märka att det känns bättre och tryggare efteråt.

En mer övernaturlig förklaring är att den mörkrädda personen är besatt av maror som utnyttjar den personens svaga psyke. Den sumeriska gudinnan Lilith är också en övernaturlig förklaring till nyktofobi. Lilith som besöker oss i drömmarna kan ge oss både mardrömmar och drömmar av sexuell karaktär. Hon finns enligt folktron i alla mörka vrår och iaktar oss därifrån. Lilith har en nära relation med djävulen. Där det finns becksvart mörker finns också Lilith. Kanske är det hennes närvaro vi människor känner när vi ligger ensamma i mörkret och är rädda.

socker |
Upp